budget på facebook

4 grunde til at Facebook ikke bruger hele dit budget

Hvorfor bruger Facebook ikke hele mit budget?
Der kan være flere grunde til, at Facebook ikke bruger alle pengene, som du har bedt om. Vi vil her gennemgå nogle af de mest almindelige grunde. Det er ikke altid lige nemt at identificere, og hvis du er en af dem der laver mange annoncer, så ved du, at Facebook nogle gange laver fejl. I dét tilfælde kan det give mening at oprette annoncen på ny helt fra bunden.

Optimeret efter konverteringer

Selvom det giver mening at bede Facebook optimere efter konverteringer, så kræver det desværre også en del aktivitet på den konvertering. Hvis du har bedt Facebook om at optimere på et salg, så bedømmer Facebook din annonce ud fra hvor mange der ender med at købe. Men hvis der er mindre end 25 om dagen (Som hovedregl) – Så har Facebook svært ved at bedømme hvor god din annonce er. Derfor vil den ofte ikke bruge budgettet.

Sådan løser du det

Prøv i stedet at optimere efter websiteclicks eller ryk konverteringen, som du efterspørger, en smule op i din funnel. Så i stedet for at optimere efter konverteringer, kan du optimere efter, tilføjelser til kurv eller views på produktet. Dette gør at der kommer flere konverteringer pr. dag, og Facebook kan nemmere vurdere din annonce og bruge budgettet.

Du har sat et manuelt bud

Hvis du har sat et manuelt bud i stedet for et automatisk bud, så sker det tit at Facebook ikke bruger dit budget. Dette skyldes at den pris du har sat er mindre end hvad Facebook forventer, at de kan skaffe konverteringer/websiteclicks til.

Sådan løser du det.

Facebook siger at du altid skal byde din ”true value”, så lad være med at sætte dit bud for lavt i håb om at få billigere konverteringer. Dette kan gøre en forskel, men ellers virker det altid at ændre dit bud til automatisk og på den måde give Facebook frit spil til at finde en pris. Efterfølgende kan du vurdere om dette er en tilfredsstillende pris.

Dit segment er for småt

Hvis dit segment er for småt, så kan det være svært for Facebook at sikre, at alle personer i dit audience ser din annonce uden at blive alt for spammet. Der er begrænsninger på hvor mange gange de kan vise din annonce til den samme person pr. dag.

Sådan løser du det.

Den eneste måde at løse det på er ved at udvide dit segment eller sænke dit budget. Alternativt kan du lave et manuelt bud og sætte det vanvittigt højt. Dette vil gøre, at du byder over alle andre som byder på de samme personer. Det kan dog sjældent anbefales, da det er en ret dyr måde at vise sine annoncer.

Du har overlappende segmenter

Hvis du har lavet to annoncer med det samme segment, så kan Facebook have svært ved at vise annoncerne til begge segmenter, specielt hvis de ikke er så brede. Facebook prøver som udgangspunkt at undgå at vise alt for mange annoncer til den samme person fra det samme brand.

Sådan løser du det.

Ligesom med et for lille segment løses dette ved at gøre segmentet større. Alternativt kan du selvfølgelig prøve at gøre så dine segmenter ikke overlapper, men vil du splitteste hvordan to billeder klarer sig til den samme kundegruppe, så er denne løsning ikke altid en mulighed.