5 tips til facebook annonce billeder

5 tips til at forbedre dine billeder til Facebook-annoncer

Når du skal lave grafik til dine annoncer, er det ikke altid det design du selv synes er bedst, fedest og flottest – mesterværket – der virker bedst.

Her er 5 tips til at forbedre billederne til dine Facebook-annoncer.

Facebook annonce billede formater

#1 Lav templates

Der er masser af tid at spare hver gang du skal designe billedet til en ny annonce, ved at bruge templates. Det er en god idé at have templates til forskellige typer annoncer, f.eks. til billede-, karussel- og videoannoncer, så du ikke skal starte helt forfra hver gang der skal laves nye designs. På den måde er du altid sikker på at dine billeder passer I størrelsen, bærer dit logo og lever op til Facebooks krav – hver eneste gang. Her tænker vi især på Facebooks tekstregel, som du kan læse mere om i tip #2.

Et ekstra tip/hjælpemiddel til at komme rundt om tekstreglen kan også være at benytte sig af AdParlor Mockup Generator, hvor du kan uploade dit billede til og vælge hvilken annoncetype du ønsker at bruge, hvorefter du får et preview af annoncen med og uden 20% tekstgrid.

templates facebook billeder

#2 Tekstreglen

Facebook har en irriterende regel. De billeder man bruger til annoncer må nemlig maximalt bestå af 20% tekst. Hvis der er mere end 20% tekst på billedet, vil annoncen muligvis/højst sandsynligt performe dårligere, og derved give dårligere resultater.

Det ønsker man for alt i verden at undgå, derfor skal vi igen tilbage til tip #1 og sørge for at templates er i orden. Du sikrer dig ved at opdele dit billede i 25 lige store felter. Den tekst du vil have til at stå på billedet, må herefter maximalt fylde 5 af de felter (se billede). Du skal være opmærksom på at denne regel også gælder dit logo.

Facebook tekstregel

#3 Split-test billeder

Noget af det vigtigste ved Facebook-annoncering er at split-teste billeder. Folk reagerer meget forskelligt på budskaber, ‘rigtige’ billeder, designede billeder og farvekombinationer.

Derfor er det typisk ikke nok blot at designe et billede og sætte det live. Lav i stedet nogle forskellige versioner af billedet med forskellig stil. Efter noget tid vil du kunne se hvilke billeder og tekster dit segment reagerer bedst på, og derved kan du optimere din annonce ved at sortere de mindst populære fra.

Facebook splittest billeder

#4 Få folk til at stoppe op med animation

Folk bliver bombarderet med annoncer i deres newsfeed. Derfor er det en god idé at fange deres opmærksomhed med noget der er anderledes, i forhold til hvad de er vant til at se. Her kan et eksempel være, at benytte sig af animation/video. Det kan give en ny dimension til dit ellers gode still-billede.

Det kan bare være en lille ting som f.eks. på billedet her, hvor der kommer luftbobler ud af dykkerens iltmaske, og det kan være det der lige gør det ekstra, for at folk stopper op og ser annoncen.

Paralenz facebook annonce

#5 Flot design vinder ikke altid

Som nævnt er det ikke altid din darling af et yndlings-design, der virker bedst. Du kan nå til et punkt i optimeringen af billedet til din annonce, hvor du sidder og tænker: “Hvordan kan det her vinde? Det er vildt simpelt, der er intet æstetisk over det, og mine andre billeder er designet af et eller andet hotshot inden for design-verdenen”. Her må du simpelthen blot acceptere, at dit segment –  i dette tilfælde – bedre kan lide denne stil end den du havde i hovedet.

I sidste ende handler annoncering jo om resultater, og så kan man være nødt til at afvige fra sin virksomheds designprincipper. Men det kan også være anledningen til at gentænke sin branding.

Facebook billede til annoncering, flotteste vinder ikke altid

Kontakt os i dag, hvis du vil have hjælp til design af dine annoncebilleder.